Судоку стандарти

Судоку стандарти

Добрите Судоку пъзели трябва да отговарят на няколко важни стандарта:
 

  1. Първият и най-важен стандарт е че пъзела трябва да има само едно възможно решение. През 2005, когато Судоку започваше да се появява по вестниците, Sky TV обявиха че дават награда от 5000 лири за решаването на един Судоку пъзел. За съжаление пъзела имаше 1905 възможни решения, което го прави невалиден. През първата година в която западните вестници публикуваха Судоку пъзели, е имало голям брой писма от читатели, които са убедени, че публикуваните пъзели имат двойно решение. Във всички случаи е имало грешно поставено число. Дори днес издателите, които не са внимателни, могат да публикуват дефектни пъзели.
     
  2. Повечето хора не харесват идеята че трябва да налучкват: това изглежда че разваля идеята на логическия пъзел и аз винаги съм бил съгласен с това твърдение. Налице е труден аспект от този стандарт. Налучкването всъщност е алгоритмично и следователно това го прави логическо в даден смисъл. Ако обърнем въпроса, можем ли да използваме не логическа стратегия? Математиците ще кажат, че логическите стратегии може да се разделят на елегантни и грубовати и че налучкването е със сигурност грубовата стратегия - то е бавно и можете да стигнете до много фалшиви пътеки. Това което искат повечето хора е решаването на пъзела да става чрез методи, които на база дедукция, потвърждават че дадено число със сигурност трябва да се постави на определено място.
     
  3. Пъзела трябва да е класиран в правилната трудност. Това е най-трудната част, защото един човек може да намери пъзела за много по-лесен, отколкото го смята някой друг. Стратегиите имат различни сложности, така че могат да се ползват за класирането на пъзела. Не всички ползват логически методи за класирането на пъзелите, така че е възможно да срещнете пъзели, които не отговарят на обявената трудност.
     
  4. Судокуто трябва да се играе в съответната трудност през по-голямата част от процеса на решаване. Обикновено, дори в трудни пъзели, можете да решите десет или петнадесет клетки много лесно, преди да стане трудно, и последните десет или петнадесет да се решават тривиално. Един такъв пъзел трябва да бъде отхвърлен, ако е тривиален през цялото време с изключение на един много труден момент.
     
  5. Петия критерий е че пъзела трябва да е минимален. Това е когато всички числа са били отстранени, така че да остане минимума, с който пъзела остава само с едно решение. Интересно е, че математиците са намерили, че 39 са числата, които един минимален пъзел може да има най-много.
     
  6. И последно, добре е пъзела да бъде симетричен, но това е само естетическо изискване, а не логично. Това не е възможно да се постигне във всички случаи, така че повечето пъзели които се разпространяват не отговарят на това условие.
     

По отношение на полетата, възможно е броят им да се намали до 17 което ще осигури много голяма трудност. Интересно е да се отбележи, че не е необходимо всяко от числата от 1 до 9 да фигурира, но със сигурност 8 от тези числа трябва да са там. Ако имаме само 7 числа, например от 3 до 9, тогава можем да разменим всички 1-ци с 2-ки и ще имаме двойно решение. Статистически само 8% от пъзелите имат по 8 различни числа.