За да създадете пъзел първо е нужно да имате неговото решение. Това означава създаването на решетка от числа, така че всяко число от 1 до 9 да се съдържа във всеки ред, колона и квадрат само по веднъж. Има няколко начина за попълване на Судоку решетката. Част от информацията в Интернет се отнася до Китайският шах и как кралят се поставя в кутия с размер три на три. Най-лесният начин е попълването на девет произволни клетки с числата от 1 до 9 поставени в произволен ред. След това някой решава решетката - което на този първоначален етап означава отстраняване на кандидатите които могат да бъдат видени от първите девет числа. С итеративно поставяне на произволни числа от кандидатите и решаване след това от тази точка, много бързо може да попълните решетката.
Този метод работи, ако разполагате с голям набор от логически стратегии, които да ви помогнат в отстраняването на кандидатите, за да се предотврати поставянето на не работещи номера. Това не включва стратегии, които зависят от това дали пъзела е уникален, защото той може да не е уникален, докато не бъдат поставени всички числа и не е попълнен целия.
След като решетката е попълнена трябва да започнем да махаме числа от нея. За да се поддържа симетрия две или четири числа, които са диагонални едно срещу друго могат да бъдат отстранени едновременно. За първите дванадесет премахвания могат да бъдат отстранявани по четири числа. Целта ви е да постигнете оставането на около 20 числа, а когато числата са достигнали 30 трябва всяко число от пъзела да се тества дали може да бъде премахнато безопасно. След всяко изваждане на число пъзела трябва да се проверява дали има само едно решение. Ако след теста се укаже че пъзела има повече от едно решения премахнатите числа се връщат и се пробва премахването на други числа.
След като пъзела е създаден, с минимален брой числа, неговата трудност трябва да бъде оценена.